برنامه‌های تلویزیون، ویژه سی‌و‌ششمین نمایشگاه کتاب تهران آغاز ثبت‌نام اصحاب رسانه برای حضور در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت فیلم کوتاه «شباهت» در راه جشنواره یوآلیتی ترکیه فیلم «دنیای ژوراسیک: قلمرو» اسپیلبرگ، پرهزینه‌ترین اثر تاریخ سینما رونمایی از آلبوم موسیقی لحظه‌ای کوتاه صحبت‌های پژمان بازغی درباره نقش‌آفرینی‌اش در سریال یزدان حرم مقصد اول است | درباره علیرضا مسعودی، مشهور به علی مشهدی، سینماگر و داور چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) جزئیات ایجاد نئوبانک ویژه اصحاب فرهنگ و هنر «رستن»؛ بازنمایی طبیعت با نگاهی هنرمندانه | گزارشی از نمایشگاه گروهی نقاشی هنرمندان حوزه هنری در نگارخانه اشراق مشهد فرصتی برای نشر معارف رضوی | نظر هنرمندان درباره اجرای تئاتر خیابانی در حرم امام رضا (ع) آموزش داستان نویسی | صحبت‌های بی آغاز (بخش اول) آموزش داستان نویسی | تداوم حافظه (بخش دهم) ریشه یابی تاریخ حماسه ملی ایرانیان | مرور کتاب «از شاهنامه تا خداینامه»، اثر جلال خالقی مطلق مستند میراث باد، اثر فیلم‌ساز مشهدی، در راه جشنواره کوهستان آمریکا فصل سوم سریال بازی مرکب در راه است صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ مجموعه داستان سیاه‌چاله منتشر شد
سرخط خبرها

درباره پادکست ادبی و کارکردهای آن | ادبیات شنیدنی است

  • کد خبر: ۳۲۵۸۸۰
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷
درباره پادکست ادبی و کارکردهای آن | ادبیات شنیدنی است
بیان تاریخ شعر و ادب در قالب پادکست مزایایی دارد که در سایر قالب‌ها ممکن است به این خوبی وجود نداشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پادکست ادبی با پادکسـت ــ مثلاــ علمی تفاوت‌های اساسی دارد: پادکست ادبی بر ادبیات و هنر تمرکز دارد، درحالی که پادکست علمی به بررسی علوم مختلف می‌پردازد؛ هدف پادکست ادبی معمولا لذت بردن، تحلیل و تفسیر آثار ادبی، و آشنایی با نویسندگان و جریان‌های ادبی است. درمقابل، هدف پادکست علمی آموزش، ارائه یافته‌های جدید، و ترویج تفکر علمی است؛ پادکست ادبی، اغلب، روایتی، تحلیلی و هنری است، درحالی که پادکست علمی معمولا مستند، آموزشی و مبتنی بر شواهد است.

بیان تاریخ شعر و ادب در قالب پادکست مزایایی دارد که در سایر قالب‌ها ممکن است به این خوبی وجود نداشته باشد: پادکست‌ها را می‌توان در هر زمان و مکانی گوش داد، در حین رانندگی، ورزش، یا انجام کار‌های روزمره؛ با استفاده از صدا، موسیقی و جلوه‌های صوتی، پادکست‌ها می‌توانند تاریخ شعر و ادب را به شکلی جذاب‌تر و دلنشین‌تر ارائه کنند؛ برخی از پادکست‌ها امکان تعامل با مخاطبان را ازطریق شبکه‌های اجتماعی یا نظرات فراهم می‌کنند.

پادکست می‌تواند در انتقال جنبه‌های شنیداری شعر بسیار موفق باشد: لحن و صدای گوینده، نحوه خوانش شعر، و موسیقی پس زمینه می‌توانند به درک بهتر احساسات و مفاهیم شعر کمک کنند؛ پادکست می‌تواند به آموزش تلفظ صحیح کلمات و اصطلاحات قدیمی کمک کند؛ پادکست می‌تواند به خوبی ریتم و وزن شعر را منتقل کند و به مخاطب کمک کند تا لذت بیشتری از شنیدن شعر ببرد. اما، درمورد جنبه‌های تصویری شعر، پادکست محدودیت‌هایی دارد.

کیفیت پادکست‌های ادبی موجود بسیار متفاوت است: برخی از پادکست‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند و برخی دیگر ضعیف هستند. برای یافتن نمونه‌های خوب، پیشنهاد می‌کنم در پلتفرم‌های پادکست مانند «کست باکس»، «اسپاتیفای» و «اپل پادکستس» جست‌و‌جو کنید. همچنین، می‌توانید از دوستان و آشنایان خود که به ادبیات علاقه دارند مشورت بگیرید. هنگام انتخاب پادکست، به نظرات کاربران، تعداد دانلودها، و موضوعات موردعلاقه خود توجه کنید.

[پادکست‌های ادبی به زبان فارسی فراوان‌اند و به مسائل و موضوعات مختلفی می‌پردازند: تاریخ ادبیات، ادبیات شفاهی، شعر و داستان، نقد ادبی. ازاین جمله، می‌شود به این پادکست‌ها اشاره کرد: «چیروک» که نقل داستان‌های عامیانه و شفاهی ایرانی است، «فردوسی خوانی» که قرائت و شرح «شاهنامه» است، «بوطیقا (شعر و هنر و ادب فارسی)» که به مسائل کلی هنر و ادبیات می‌پردازد، «داستان شب» که هر قسمت آن به یک داستان کوتاه اختصاص دارد.]

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->